top of page

ממצאים מבטיחים ממחקר לאפיון מולקולרי של רקמת חיבור חוץ תאית ב-hEDS

צוות חוקרות וחוקרים בהובלת פרופ' מרינה קולומבי מאוניברסיטת ברצ'יה באיטליה, ובתמיכת The Ehlers-Danlos Society, בדקו את המאפיינים של המטריצה החוץ תאית של תאי עור בא/נשים עם hEDS. המטריצה החוץ תאית היא החלק שמקיף את התאים מבחוץ ומעניק להם תמיכה, והיא מרכיב משמעותי מרקמת החיבור.

החוקרות בדקו את התאים in vitro כלומר, במבחנה ולא על נבדקים חיים.


החוקרות גילו שהמבנה של המטריצה החוץ תאית ב-hEDS פגום, כך שתאי רקמת החיבור שמרכיבים אותה מאורגנים בצורה לקויה. כמו כן, במטריצה נמדדו ריכוזים גבוהים מדי של אנזימים מסוג MMP. שוער שריכוז גבוה של MMP גורם לשחיקה של קולגן ומולקולות רקמת חיבור נוספות, ובסופו של דבר לתהליך דלקתי שמקשה על התחדשות הרקמה.


כדי לאמת את ההשערה, החוקרים טיפלו בתאי המטריצה באנטיביוטיקה מסוג דוקסילין שמעכבת את פעילות אנזימי ה-MMP. התוצאה הייתה השבה לקדמותו של מבנה המטריצה החוץ תאית, והתארגנות תקינה של התאים המרכיבים אותה!


חשוב לדעת שמניפולציה תרופתית בתנאי מעבדה לא שקולה למתן תרופה דרך הפה, בגלל הפירוק שעובר החומר במערכת העיכול עד להגעה לאזור ההשפעה שלו. לכן לא ניתן להסיק כרגע שדוקסילין תשפיע על א/נשים שנוטלים אותה כפי שפעלה בניסוי.


עם זאת זוהי ללא ספק סנונית משמעותית שמבשרת תקווה גדולה לעתיד של טיפולים למניעה והקלה בתסמיני אהלרס-דנלוס. ובאופן כללי, להבנה מתקדמת של המנגנונים שנמצאים בבסיס התסמונת, כחלק ממחקר עדכני ורציני שמובל על ידי חוקרים מסורים.



מקור התמונה: The Ehlers-Danlos Society



22 צפיות
bottom of page